Paul van Ass licht besluit toe

Thu 12 January 2012 18:08 | 78 Reacties

Bron: NOS

Reacties

Voor een profiel plaatje ga naar http://nl.gravatar.com/

hockeyfan

Petje af!!!!!!!!!!!!!

Reactie op 12 January 2012 om 18:25 uur.

timo

goed gedaan Paul.

Reactie op 12 January 2012 om 18:28 uur.

hockeyer

Super Paul!

Reactie op 12 January 2012 om 18:34 uur.

Meel

Omdat hij een slechte beslissing mooi kan inpakken is het goed ? Belachelijk…. Teun mag niet ontbreken op de spelen….

Reactie op 12 January 2012 om 18:36 uur.

freek

@meel, hoezo slechte beslissing? met teun is het de afgelopen jaren ook niet gelukt, niks mis mee dus, op naar een nieuwe periode. succes.

Reactie op 12 January 2012 om 18:40 uur.

Meel

drog redenatie om te zeggen dat het dan zonder je beste speler wel zou lukken… Belachelijke redenatie natuurlijk…. Je begint geen nieuwe periode in de voorbereiding naar het belangrijkste evenement dat er is…

Reactie op 12 January 2012 om 18:43 uur.

freek

@meel,met deze jongens zijn we geen meter opgeschoten, dus een prima moment voor verandering. We weten inderdaad niet of het goed uitpaktdat zullen we zien.

Reactie op 12 January 2012 om 18:48 uur.

E.N.

Over Taekema kan je twisten maar Teun hoort natuurlijk in Oranje thuis. Hoe kan van Ass hem nu passeren? Teun is nog lang niet te oud en hij is nog altijd 1 van de beste spelers. Ik vind het echt schandalig om een speler van zijn kaliber thuis te laten. Als hij nu een twijfelgeval was oké,maar dat is hij niet! Die van Ass weet ondertussen van gekkigheid niet meer wat hij moet doen met zijn geleuter over boven en andere onzin. Als hij had willen vernieuwen en verjongen dan had hij dat gelijk moeten doen en niet een half jaar voor de Spelen. Wie neemt die man nog serieus? Het wordt tijd dat de Bond ingrijpt en die vent op straat zet.

Reactie op 12 January 2012 om 19:06 uur.

remco

@E.N als je goed hebt gekeken en geluisterd dan had je geweten dat er al behoorlijk vernieuwd is. Prima om met nog 6 maanden te gaan nog wat veranderingen door te voeren zeker aangezien beide heren Nederland ook niet dichter bij de wereldtop hebben gebracht. Deze groep is ook in staat om zonder beide heren in de halve finale te komen op de OS.
Prima beslissing dus.

Reactie op 12 January 2012 om 19:14 uur.

Meel

“met deze jongens”
Als je dat over Taeke zegt, kan ik daar nog mee leven, is eigenlijk al meer dan een jaar niet meer van het niveau dat ie moet hebben…
Als je dat over Teun zegt moet je toch wat beter in de boekjes… Teun is de beste speler van het elftal, die laat je niet thuis omdat je een leuk idee hebt over bomen en plantjes… De Aussies lachten al, nu liggen ze waarschijnlijk helemaal dubbel… Alleen in NL haalt iemand het in zn hoofd om zijn beste speler niet mee te nemen…. En dan met z’n allen roepen dat van Ass het zo mooi brengt, hoe mooi ie het ook brengt, het blijft volledige onzin….
Iedereen roept dat we geen goud of zilver halen maar brons… ik moet nog zien dat we dat halen….

Reactie op 12 January 2012 om 19:15 uur.

Ton

Met verbazing heb ik daarnet gekeken naar het sportnieuws van de NOS. Tom Egbers sprak in zijn aankondiging over een drama in de Nederlandse hockeywereld; dit lijkt me toch wel wat overdreven geformuleerd.
In zijn verhaal naar de pers toe ging van Ass naar mijn mening volledig de mist in door mee te delen dat beide spelers na eventueel tegenvallende resultaten in de komende wedstrijden, maar ook op aandringen van de overige spelers, weer een plaats in de selectie zouden kunnen krijgen.
Over dit soort zaken communiceer je niet in het openbaar als bondscoach!

Reactie op 12 January 2012 om 19:16 uur.

Marnix

Van Ass heeft zijn beslissing in overleg genomen met de bond. Hij heeft de bond om advies gevraagd. Waarom zou het dan aan de bond zijn hem te ontslaan? Van Ass heeft genoeg mensen over zijn keuzes gehad voor hij deze beslissing nam.

Reactie op 12 January 2012 om 19:18 uur.

freek

@meel, je leeft in het verleden,Teun was Internationaal een topper maar kan nu niet meer brengen wat hij al die jaren hiervoor wel kon, is ook niet vreemd op 35 jarige leeftijd.
De wereldtop is Australie en Duitsland en daarachter zit een groep achtervolgers met Engeland, Spanje,belgie,Nederland, Zuid Korea, ja dan zou je zomaar ook 5e kunnen worden maar dat kan ook met deze jongens erbij.

Nogmaals prima beslissing en op naar de toekomst.

Reactie op 12 January 2012 om 19:20 uur.

Frenk

Paul snel je spullen pakken en niet meer terug komen a.u.b.!!!Teun hoort er gewoon bij!

Reactie op 12 January 2012 om 19:23 uur.

nicky

@ton, natuurlijk zegt hij dat maar we weten allemaal wel beter, de interlandcarriere van beide spelers zit erop.

Reactie op 12 January 2012 om 19:24 uur.

Meel

Freek, Wie is beter voor zijn positie ?
Je bouwt niet aan later in een olympisch jaar, dat is het jaar dat je moet pieken…. Dat je dat niet begrijpt, zegt denk ik genoeg over je opvattingen wat betreft het uit de selectie houden van je beste hockeyer…
Dat Teun misschien, ik durf het namelijk wel te betwijfelen, niet meer zo goed is, als hij ooit is geweest, wil niet zeggen dat hij niet bij de allerbeste spelers van de wereld hoort…

Reactie op 12 January 2012 om 19:28 uur.

Big Blue

Ik wist dat Van Ass zoiets zou gaan doen. Dit dacht ik in 2010 al. Ik heb dat toen met een verslaggever van hockey.nl uitgebreid besproken. Hij toonde toen een zelfde soort verbazing om zo’n suggestie. Voor de buitenstaander mag het bizar lijken, maar het is op lange termijn in het belang van het team. Bij mijn laatste bezoek aan Australie ontdekte ik pas echt hoe groot onze achterstand op de Kookaburras momenteel is. Goede quote: “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.” En dat is volgens Nederlandse begrippen onvoldoende.

Reactie op 12 January 2012 om 19:33 uur.

freek

@meel, dat zal je aan Paul van Ass moet vragen wie er beter is voor zijn positie, denk dat iedereen dat anders invult wat jij?
Het gaat ook niet om mijn opvattingen, maar begrijp wel dat hij iets probeert te creeeren met nog 6 maanden te gaan en ja het kan jou toch ook niet zijn ontgaan dat beide heren ons de afgelopen jaren niet hebben verwend met bekers, dus er is geen beter moment dan nu om spelers te vervangen.
Als je ook goed naar zijn verhaal luistert zegt hij ook nergens dat hij niet bij de allerbeste spelers vd wereld hoort alleen dat hij nu iets anders gaat proberen, en ja dat recht heeft hij als bondscoach.

Reactie op 12 January 2012 om 19:34 uur.

Ton

@nicky
Vreemd dat hij dan niet, net als bijvoorbeeld Duitsland, de afgelopen CT gebruikt heeft om verregaand te experimenteren met jongere spelers. Taekema werd eerst belangrijk gemaakt door hem tot aanvoerder te benoemen en nu hoort hij er ineens niet meer bij.
Hopelijk gaat van Ass zich niet, na een eventueel opnieuw oproepen van Teun en/of Taeke, verschuilen achter de mededeling dat een en ander op verzoek van het “team” was als Nederland op de OS niet in de prijzen valt.
Mijns inziens heeft van Ass zich door zijn handelwijze onmogelijk gemaakt en kan hij beter de handdoek in de ring gooien.

Reactie op 12 January 2012 om 19:43 uur.

nicky

@ton, volgens mij probeerde hij Taeke wakker te schudden door hem aanvoerder te maken en zo te kijken of hij verantwoordelijkheid zou opeisen.
Tuurlijk gaat hij niet meer terugvallen op deze 2 spelers en dat is ook prima we gaan een hele nieuwe cyclus in, goede en moedige beslissing.

Reactie op 12 January 2012 om 19:51 uur.

Ton

@nicky
We zullen het wel zien in Londen, hopelijk valt Oranje daar in de prijzen!

Reactie op 12 January 2012 om 20:20 uur.

Marloes

Goede uitleg van Van Ass. Wat betreft Taekema kan ik er ook nog best mee leven, al vind ik het op zijn zachtst gezegd een pijnlijke gang van zaken hoe dat gegaan is.
Van De Nooijer snap ik echter helemaal niets. Eist geen vedetterol op, werkt even hard als de rest om terug te verdedigen, is geen ‘patsertje’, traint elke training nog volle bak, niet egoistisch in het veld.
Als je dan iemand moet slachtofferen, kijk dan eens iets meer naar die iets minder hoge bomen. Als er 1 hoge boom staat (De Nooijer), 2 iets minder grote bomen (Evers en vd Horst) en daarnaast kleinere boompjes, dat moet ook gaan. Kijk eens naar Weusthof, Hertzberger, Verga, Hofman. Brengen die nou echt dat extra’s wat NL nodig heeft? Hertzberger KAN het wel maar geeft lang niet altijd thuis, Hofman kan superbelangrijk met zijn snelheid maar moet ook maar net z’n dag hebben en Weusthof en Oranje is nog altijd geen gelukkige combinatie, is mijn mening. Ook Verga, die voor een aanvaller bizar weinig scoort, heeft zeker de potentie om erbij te horen maar is (vind ik) op sommige momenten echt nog te frivool. Hoewel ik echt fan ben van hem vind ik hem in Oranje tot nu toe niet brengen wat hij kan brengen bij Amsterdam.

Onderschat ervaring op de Spelen niet. Met zo’n onervaren staff en groep wordt zelfs brons halen een hele opgave. En verdomme jongens, De Nooijer, we hebben het hier wel over misschien we de beste hockeyer aller tijden die bij vlagen nog steeds ongrijpbaar is. Misschien niet meer wat het ooit geweest is maar zelfs op deze manier gewoon een van de beste van Oranje.
Die man had een geweldig afscheid op of na de OS verdiend. Voor De Nooijer kwam je naar dat Nederlands Elftal kijken. Je kan 25x zeggen hoeveel respect je wel niet hebt voor de speler De Nooijer maar je moet het verdomme laten zien!

Ik hoop echt stiekem dat die gasten onwijs op hun flikker krijgen van Australie op die oefenstage en dat De Nooijer gewoon last-minute bij de groep gevoegd wordt. Als ie meegaat vlaggendrager van Nederland denk ik.

Reactie op 12 January 2012 om 20:28 uur.

loes

@marloes, daar hoef je niet op te hopen dat ze op hun flikker krijgen tegen Australie dat gebeurt echt wel, dat gebeurde al met T en T erbij daar verandert dus niks aan.
Het gebeurt wel vaker he ook in andere taken van sport dat de grote vedette er opeens niet meer bij is en zoals dat in topsport gaat gaat dat vaak op een manier die niet altijd het mooiste is, kan me Ruud Gullit nog herinneren bij Oranje.

goede en gedurfde beslissing en nou op naar de toekomst

Reactie op 12 January 2012 om 20:33 uur.

Marloes

En over dat niet bereiken wat je wilt met deze spelers. Hoe kun je dat nu in vredesnaam op 2 spelers afschrijven? Zou het niet zo zijn dat we verwende spelers in de jeugd aan het kweken zijn die niet hun verantwoordelijkheid leren pakken en die fysiek gewoon maar niet groeien? Die gewoon niet genoeg trainingsuren maken?
Je zou het in een andere sport eens moeten proberen. Een van de beste spelers ter wereld uit het Nederlands team zetten ‘omdat je op zoek bent naar een nieuwe energie’. Volgens mij was het juist de taak van Van Ass om de spelers NAAST de hoge bomen zo op te leiden dat ze straks klaarstaan om het over te nemen en om op hetzelfde niveau terecht te komen.
De beste coach is de coach die juist wel alle beste spelers in zijn team heeft en er ook nog een geheel van kan maken. Dát is people management.

Reactie op 12 January 2012 om 20:35 uur.

victor

@marloes, dat gebeurt in andere taken van sport ook, dat heet topsport.

Reactie op 12 January 2012 om 20:37 uur.

Marloes

@Loes

Ach, ik denk dat wij Nederlanders het verschil tussen Australie en Nederland echt overdrijven. Ik heb in ieder geval geen wedstrijd gezien waarin Nederland van het kastje naar de muur werd gestuurd. Ze balden gewoon goed mee, alleen Australie ging er op bepaalde momenten overheen. Na 1 tegenslag op de CT gelijk je roer omgooien vind ik niet getuigen van een goede visie. Natuurlijk speelde het al langer enzo, maar je kiest er dus VOOR de CT voor om wél deze koers in te slaan. Vervolgens pakt het niet helemaal goed uit en moet het opeens wéér helemaal anders?

Reactie op 12 January 2012 om 20:39 uur.

Marloes

@victor: Geef mij 1 voorbeeld, waarbij de speler in kwestie in hetzelfde jaar genomineerd is voor Beste Speler van de Wereld, in het Wereldelftal is opgesteld en nog steeds zo geroemd wordt door analytici

Reactie op 12 January 2012 om 20:40 uur.

loes

@marloes, laatste ct wedstrijd gezien tussen Ned en Aus het werd 4-2 maar had ook zomaar 8-1 kunnen zijn dus er is een verschrikkelijk groot verschil tussen beiden landen.

Reactie op 12 January 2012 om 20:42 uur.

henk

@marloes, 1 tegenslag op de Ct? volgens mij waren het er wel meer. Aus wint met 4-2 maar het hadden wel dubbele cijfers kunnen zijn, aus is zoveel verder en beter dan wij zijn.

Reactie op 12 January 2012 om 20:44 uur.

victor

@marloes, hockey is een kleine sport en dan kom je al snel bij dit soort verkiezingen bij spelers van Ned,Duitsland en Australie. opgesteld in een wereldelftal ja heel leuk hoor maar dat is gewoon stemmen op internet door fans daar staan ook mensen als wouter jolie bij, goede speler maar wereldelftal gaat wat ver.

Reactie op 12 January 2012 om 20:47 uur.

astrid

@seve, hele sterke reactie, ga nu maar weer met je lego spelen.

Reactie op 12 January 2012 om 20:48 uur.

Marloes

@Victor.
Sterk antwoord.

Misschien zou Van Ass er zijn taak van moeten maken de 10, De Nooijer in dezen, zo goed mogelijk te laten renderen door de 6jes om hem heen een 8 of 9 te maken. Na de Spelen kan je met die 8en en 9s weer door en dan De Nooijer afscheid laten nemen en van die 9s proberen 10en te maken. Maar dat heeft TIJD nodig.

Juist De Nooijer, juist hij zou denk ik uiterst gemotiveerd om zijn laatste kunstje in Oranje te laten slagen op de Spelen.

Ik vraag me echt af hoe jullie jongens als Hertzberger, Verga en Weusthof die bronzen of misschien zelfs zilveren of gouden plak binnen zien halen.

Reactie op 12 January 2012 om 20:57 uur.

NM

Wat een slecht verhaal van die Van Ass, niveau pimpampet… Zeer respectloos en onterecht dat Teun niet langer deel uit maakt van de selectie. Paul, ga lekker tuinieren, daar schijn je goed in te zijn als je verhaal zo lees.

Reactie op 12 January 2012 om 21:25 uur.

timo

klasse paul.

Reactie op 12 January 2012 om 21:27 uur.

victor

@marloes, wakker worden goud en zilver is kansloos, je hebt de afgelopen jaren toch ook gekeken? Duitsland en Australie zijn vele malen sterker.
Die bronzen medaille is natuurlijk haalbaar ook zonder deze 2 speler.
Misschien bloeien de zesjes nu wel op zonder deze twee? dat gaan we merken.

Reactie op 12 January 2012 om 21:35 uur.

p groenedaal

Wat nou klasse Timo? Ik vind dit totaal geen klasse van Van Ass. Ik ben nooit fan van hem geweest maar na zijn gebral over bomen en jongen bomen bla bla bla heeft hij helemaal afgedaan.

Zo ga je niet met een sterspeler om. De Nooijer is niet zomaar iemand en iemand met zijn staat van dienst verdiend respect. Als hij nu uit vorm was of geblesseerd dan is het een ander verhaal maar dat is hij níet.

Opvallend trouwens dat alle heren en dames internationals zich zo stil en op de vlakte houden en ze er bv niet over twitteren. Mogen zij soms niet voor hun mening uitkomen en is hen het zwijgen opgelegd door knsb? Na het afvallen van bv W Dijkstra vond ik de dames ook al zo stil en ook nu laat niemand wat van zich horen.

Reactie op 12 January 2012 om 21:44 uur.

timo

@p groenedaal, wat klets je nou man, dat is topsport er is een tijd van komen en van gaan, en het mooie is dat er eindelijk een bondscoach is die durft in te grijpen/verjongen.
Ze zijn allemaal stil omdat je met moddergooien helemaal niets bereikt.

de knsb is trouwens de schaatsbond maar dit terzijde.

Reactie op 12 January 2012 om 21:50 uur.

p groenedaal

@Timo:je hebt gelijk,ik kom ook vaak op het schaatsforum dus was ik ff in de war,maar in dit geval bedoel ik natuurlijk de knHb.

Met vernieuwen en verjongen is op zich niets mis mee,maar had dat dan een jaar geleden gedaan en niet nu met nog maar een half jaar te gaan tot de Spelen.

Wat is er mis met een international die een mening heeft/zijn mening geeft? De meesten tweeten over van alles en nog wat en dan gebeurt er iets waar heel hockeyland het over heeft en dan doen alle spelers alsof hun neus bloed. En simpelweg een opmerking over maken over iets wat zoveel opschudding veroorzaakt,dat is toch niet direct ´met modder gooien´?

Maar over het onderwerp;Taekema thuis laten,dat kan nog maar met de Nooijer ben ik het niet eens. Hij is nog steeds 1 vd beste en zéker beter dan een aantal namen die er nu inzitten. Hij is niet geblesseerd,hij is niet uit vorm:Hij hoort gewoon thuis in Oranje. Als de Nooijer niet in Oranje thuis hoort,wie dan wel? Het is net zoiets als Sneijder thuislaten bij het EK.

Reactie op 12 January 2012 om 22:40 uur.

Fred

@p groenedaal, ben het met je eens dat de nooijer een geweldige speler is en dat ontkent van ass volgens mij ook niet, hij vind volgens mij dat de rest zich niet goed ontwikkeld of achter hem verschuilt.
We lopen achter op Australië en Duitsland dus brons zou het hoogst haalbare zijn en hij kan in 6 maanden nu een team vormen wat nog jaren meekan.
Dus kan de beslissing wel volgen.

Reactie op 12 January 2012 om 23:37 uur.

Big Blue

@loes Met Gullit lag het net wat anders. Die was door Advocaat betrapt op cocaïnegebruik, maar kreeg nog wel de kans om zich via een rookgordijn aan lulkoek een semi-eervolle aftocht te verschaffen. En dat deed hij. En toen reed hij weg in dat lullige rode boodschappenwagentje. Heb nooit veel respect gehad voor de rasopportunist Gullit. Terzijde: voor eenieder die wil begrijpen wat Van Ass hier aan het doen is: lees a) “Bezeten” van Ton Boot en b) “Sacred Hoops” van Phil Jackson. En dan begrijp je het grotere plaatje.

Reactie op 13 January 2012 om 00:43 uur.

Marloes

@Big Blue bedankt voor deze extra informatie, erg interessant om te lezen. Ga me eens verdiepen in Phil Jackson, kijken of ik het grotere plaatje dan snap. Als je naar Jackson kijkt, probeert ie dan een schokeffect te creeeren of is dit echt de nieuwe weg die hij inslaat? Puur interesse, ken deze man niet.

Ben ik trouwens de enige die het nogal jammer vind dat Sam van der Ven in de powerpoint Sam van der Velden genoemd wordt?

Reactie op 13 January 2012 om 01:36 uur.

R.F.

Losstaand van het feit dat jongens als De Nooijer en Taekema met een dergelijke staat van dienst(jaren) het verdienen om op een fatsoenlijke manier afscheid te nemen van een indrukwekkende interland verleden, hetgeen ongetwijfeld nog wel georganiseerd zal worden door de KNHB, zal het resultaat tijdens de OS door hun afwezigheid niet beinvloed worden. Laat het team a.u.b. collectief naar de opening- en sluiting ceremonie gaan zodat ze daarvan met volle teugen kunnen genieten. Meer zal er a.s. zomer in London niet te halen zijn. Het team is gewoon te licht. En nu allemaal ophouden met dat gezeur en aan het werk!

Reactie op 13 January 2012 om 09:19 uur.

@Marloes

Phil Jacksons grootste uitdaging is in de jaren ’80 om de supporting cast van Michael Jordan (Chicago Bulls) uit zijn schulp te laten kruipen. Als men stelselmatig naar Jordan kijkt op de beslissende momenten, haalt men eerste ronde playoffs en dan is het telkens exit. Vanaf het moment dat ze als team gaan spelen, beginnen ze titels te winnen. Nu, 25 jaar later, heeft Jackson 11 NBA-titels gewonnen. Hij is het grote voorbeeld van Paul van Ass.

Reactie op 13 January 2012 om 11:51 uur.

Phe

Ik heb er een dubbel gevoel over. Teun is fantastich en in staat uit het niets beslissend te zijn. Als je naar het spel kijkt van de afgelopen tijd, zie je dat Oranje spelers in huis heeft die in de kleine ruimt ineens kunnen afmaken. Ik bedoel hierbij Billy Bakker. Hij heeft het in zich een hele grote te worden, maar dan moet hij wel op de juiste wijze worden bediend in de cirkel. In de CT zag je dat Teun en Billy elkaar soms niet goed begrepen. Ik vind het een zwaktebod van van Ass, hier niet nog meer energie in te steken. Want het kan een levensgevaarlijk wapen zijn! De snelheid van Teun en de killer Billy (boem) Bakker. Paul mag hier nog maar eens over nadenken!
Vind het slim om meteen 2 sterren er uit te zetten, want het haalt de angel uit de Discussie Teun.. Je laatste je beste, meest inteligente en ervaren speler niet thuis op de OS.. Laffe actie!
Wat Teake betreft.. bedankt voor bewezen diensten, maar je hebt het niet meer..Wosthoff, veel succes als nieuwe SC koning! In de competitie ben ja al beter..

Reactie op 13 January 2012 om 12:07 uur.

ehp

@phe,laf is het natuurlijk zeker niet, sterker nog het getuigt van erg veel lef.

Reactie op 13 January 2012 om 12:32 uur.

Phe

Lef dat ie Teun eruit zet. Maar vind het een zwaktebod dat hij zijn beste speler niet optimaal kan benutten. Eieren voor zijn geld kiest hem de de wacht aan zegt.. Dus LAF!

Reactie op 13 January 2012 om 12:39 uur.

henk

@phe, nee zeker niet laf, misschien ligt het ook wel aan die beste speler die dus niet brengt wat er van hem verwacht word.

Reactie op 13 January 2012 om 12:40 uur.

Van Oostduin

Kan mij niet voorstellen, dat Van Ass deze beslissingen geheel solo heeft genomen. Hier zijn ook derden bij betrokken geweest. Beslissing inzake Taekema niets minder dan het logisch gevolg van diens eigen teruggang in prestaties. Beslissing inzake De Nooijer gewaagd, Maar bij goed luisteren komen teambelang, hierarchie, ontwikkeling etc. als argumenten op de tafel. M.a.w.: de aanwezigheid van De Nooijer stond de teamontwikkeling in de weg, Zou goed kunnen. Zware meneer, met helaas meer verleden dan toekomst. Denk, dat Van Ass heeft gedaan wat hij moest doen. Bij de goegemeente is het uiteraard nooit helemaal goed. Bij mij heeft hij aan respect gewonnen. Ook door zijn zoon nu even niet te selecteren en bijvoorbeeld Van der Linden wel. Speler voor het meer fysieke werk. Tegen landen als Duitsland en Australie nodig.

Reactie op 13 January 2012 om 13:29 uur.

ineke

@van oostduin, helemaal met je eens.

Reactie op 13 January 2012 om 13:35 uur.

hockeyfan

Bij de persconferentie zat den Hartog met pokerface achter in de zaal, dus misschien is de druk van de KNHB wel de grote boosdoener. Die roepen toch al twee jaar dat er verjongd moet worden?

Reactie op 13 January 2012 om 13:52 uur.

Phe

De bondscoach is te alle tijden eindverantwoordelijk. Hoop dat van Ass zijn metafoor tot uiting ziet komen, want hockeygoud bij mannen mag wel weer een! Blijf erbij dat hij de Nooyer nooit had mogen bedanken. En ben zeer benieuwd naar de ECHTE reden van het vertrek, maar dat horen we na London denk ik pas..

Reactie op 13 January 2012 om 14:17 uur.

bas

@phe, droom lekker verder over hockeygoud.

Reactie op 13 January 2012 om 14:21 uur.

Phe

@Bas, zal bij dromen blijven..

Reactie op 13 January 2012 om 14:27 uur.

bas

@phe, heel goed

Reactie op 13 January 2012 om 14:30 uur.

Bart Holla

Als het niet uitmaakt (wat ik opmaak uit de vorige reacties) met welk team we naar de spelen gaan, omdat goud en zilver eigenlijk al verdeeld zijn, zou het “peoplesmanager” van Ass sieren om Teun en Taeke het afscheid te geven wat zij verdienen. Deze 2 hebben, ondanks dat er in de afgelopen jaren minder successen zijn geboekt, zoveel bijgedragen aan de Nederlandse hockeysport dat zij het niet verdienen om op deze manier afgeserveerd te worden.
Van Ass werkt al 4 jaar met hun (als ik de periode met vd Heuvel meereken)en had deze beslissing dan eerder kunnen / moeten nemen.
2 maanden geleden waren zij nog zijn steunpilaren en nu de stoorzenders in het team??
Na de spelen heeft iedereen er vrede mee dat deze iconen afscheid (moeten) nemen, inclusief “de jonge boomjes en plantjes die meer licht zullen krijgen om zich te ontwikelen”.

Reactie op 13 January 2012 om 14:42 uur.

gijs

@bart holla, man wat een onzin,dat is natuurlijk helemaal niet de taak van een bondscoach om er voor te zorgen dat ze een mooi afscheid krijgen, of hadden de tegenstanders van Pieter vd Hoogenband ook minder hard moeten zwemmen tijdens de finale in Peking voor een mooi afscheid en alle successen uit het verleden?

Reactie op 13 January 2012 om 14:47 uur.

Marloes

Slechte vergelijking, vd Hoogenband kreeg namelijk WEL in Peking zelf de kans om zich te bewijzen, en dat is nou precies wat De Nooijer en Taekema niet kunnen. Ze kunnen zich niet meer bewijzen en krijgen eigenlijk als commentaar dat ze er niets aan kunnen doen maar dat de anderen niet zo goed met hun aanwezigheid om kunnen gaan.

Reactie op 13 January 2012 om 15:52 uur.

gerard

Marloes, omdat hij zich had gesplaatst ja. Dat hebben de heren hockeyers zich ook en daarbij heeft een coach dan de vrijheid om spelers thuis te laten, niets mis mee.
We doen nu allemaal dat het zo erg is en dat ze een kans word ontnomen op de spelen, want ze hebben zoveel betekend voor het hockey, ja dat klopt maar dat is het verleden. Nu vraagt deze coach blijkbaar andere dingen waar deze 2 heren niet aan kunnen voldoen, het zei zo.
Jij bent het er niet mee eens, dat kan.

Reactie op 13 January 2012 om 15:57 uur.

tieske

@marloes, er word nergens gezegd dat de andere spelers niet goed met hun aanwezigheid kunnen omgaan, het verhaal volgens van Ass is dat de andere spelers zich misschien beter zullen ontwikkelen zonder beide spelers.

Reactie op 13 January 2012 om 15:59 uur.

Bart Holla

@Gijs.
Gaat mij met name om de timing.
Tuurlijk komt aan elke carriere een eind.
Je moet alleen niet een half jaar geleden roepen da deze 2 jongens het fundament van het team zijn en ze een half jaar later afserveren.
Teun en Taeke brengen internationaal misschien minder dan vroeger, maar misschien moeten ze internationaal ook anders gebruikt worden dan vroeger.
Alleen al voor hun schat aan ervaring zijn er geen alternatieven op de Nederlandse velden te vinden. Beide spelers voelen zich echt niet groter dan het team!!
En de alternatieven liggen ook niet voor het oprapen….

Reactie op 13 January 2012 om 16:03 uur.

Rutger

Ik trek graag een vergelijking naar Lionell Messi. Beste voetballer ter wereld, doet het top bij zijn team Barcelona. Bij het Argentijnse elftal is hij ook veruit de beste speler, maar daar loopt het niet. Niemand in die ploeg zal iemand daarvan de schuld geven, maar soms loopt het niet en dan moeten er stappen genomen worden. Ik vind het heel dapper dat Paul de stap durft te nemen en ik hoop/denk dat het beter uitpakt.

Reactie op 13 January 2012 om 21:05 uur.

Asterdammer

Lef! Prachtige man! Maar wat een drama voor Taekema en De Nooijer. Ik geloof in de filosofie van van Ass: Alles wat je water geeft gaat groeien, no guts, no glory!
En het mooie van Paul van Ass is dat hij zich kwetsbaar durft op te stellen, hij stelt het belang van het team boven het individuele belang, snapt dus waar het in teamsport over gaat.
De toekomst zal het leren.

Reactie op 13 January 2012 om 23:35 uur.

peter

wat een onvoorstelbare blunder van de bondscoach om deze hockeyers af te serveren. En op zo’n moment, dat kan gewoon niet, dan had hij het al direct moeten doen toen hij aan deze klus begon. En dan zo’n uitleg, met beeldspraken over hoge bomen, praat toch normaal. Ik hoop dat de bond snel inziet dat deze man echt niet kan. Wat ik eigenlijk nog het meest triest vind, is dat hij in een interview op de radio heeft aangegeven dat als de spelers het hier niet mee eens zijn, de deur weer open gaat. Teun de Nooijer, de misschien wel beste hockeyer van Nederland ooit en recent nog gekozen in het wereldteam moet naar de OS.

Reactie op 14 January 2012 om 00:29 uur.

rutger

Prima actie van van Ass

Reactie op 14 January 2012 om 08:49 uur.

Rutger

Hee, nog een Rutger. Ik deel je mening.

Reactie op 14 January 2012 om 09:40 uur.

r vd marel

Ik vind dit allesbehalve een prima actie. Zeker wat de Nooijer betreft. Taekema dat kan ik nog wel enigsinds begrijpen,maar de Nooijer is nog altijd 1 van de uitblinkers van het team. Moet hij dan maar weg,omdat de anderen zich blijkbaar geintimideerd door hem voelen of iets dergelijks en zich daardoor minder goed kunnen ontwikkelen? Wat kan hij daar aan doen? Los dat hij hét gezicht van de sport is,is hij vooral nog altijd 1 van de beste het team en al jaren achter elkaar genomineerd voor wereldspeler van het jaar,dat is toch niet voor niets? Zoals gisteren P.Heerschop zei op de radio:Bolt haal je toch ook niet uit het 4x 100m estafetteteam?
De beste sporters moeten áltijd opgesteld zijn. Goud had ik sowieso niet verwacht in Londen,maar nu zit zelfs zilver of brons er niet meer in.

Reactie op 14 January 2012 om 10:24 uur.

joris

@r vd marel, de beste voetballer vd wereld maakt er ook nooit zoveel van bij zijn land, dus niet alle goede spelers vormen een goed team.
Prima actie dus.

Reactie op 14 January 2012 om 14:00 uur.

TTT

@Joris: Totale onzin!

Bij Bloemendaal laat Teun al jaren zien dat hij van onschatbare waarde is voor het team en uitstekend in staat is om de jonge garde te leiden (eerst Kessing, Jolie, Boerma, Stockman – nu Van Puffelen, Schuurman, Bovendeert).

Kijk even terug naar de 1/8 finale EHL tegen UHC Hamburg vorig jaar (een wedstrijd op het hoogste niveau). Teun, half geblesseerd, zorgde voor de overwinning. Zonder hem was Bloemendaal nooit 5x op rij landskampioen geworden. En zonder hem zal NL ook geen goud op de OS winnen.

Dat het team niet optimaal presteert ligt duidelijk aan de coach en het begeleidingsteam. Ze zijn al een jaar als een stel amateurs bezig en ze doen maar wat. Als Van Ass echt zo overtuigd is, laat ons dan de statistieken zien. De film Moneyball laat ons zien dat het beste team bestaat uit spelers die iets uniek hebben toe te voegen. Het zou mij hoogstens verbazen als Teun dit (in zijn statistieken) niet kan!

Van Ass heeft (kwaadwillend) de beste speler van het team (en de beste speler die Nederland OOIT gekend heeft) bij het grof vuil gezet zonder dankjewel te zeggen: dit zal Van Ass nog lang blijven achtjagen!

Reactie op 14 January 2012 om 16:41 uur.

r vd marel

@Joris;Het is waar dat Messi tot nu toe in zijn eentje nog niet het verschil kan maken bij het nationale team,maar daarom wordt hij er nog niet zomaar uitgegooid. Een speler als Messi zet je als bondscoach nooit uit het team en ene speler van het kaliber de Nooijer ook niet.
De beste spelers maken idd niet altijd het beste team,maar de Nooijer heeft echt wel laten zien dat hij nog steeds thuis hoort in Oranje. En niet uit medelijden of om hem een mooi afscheid te gunnen,maar simpelweg omdat hij nog altijd 1 vd beste vd wereld is en zeker van Nederland. Als v Ass had willen veranderen of verjongen dan had hij dat gelijk bij zijn aanstelling moeten doen en niet nu met nog maar een half jaar te gaan. Waarom is die van Ass uberhaupt ooit aangesteld als bondscoach? Hij was toch die persoon zonder papieren en internationale coach ervaring? Die vent kan alleen maar brallen en uit zijn nek kletsen en verder is er niets. Dit veroorzaakt zoveel onrust:De Spelen wordt helaas een fiasco voor de heren,gelukkig hebben we de dames nog.

Reactie op 14 January 2012 om 18:16 uur.

bbb

@TTT, dat doet Messi ook bij zijn clubteam. en met Teun haalt Nederland ook geen goud dat hebben we de afgelopen jaren gezien.
Verder sla je natuurlijk een beetje door met je dank je wel.

Reactie op 14 January 2012 om 21:12 uur.

bas

@r vd marel, dat is een beetje makkelijk over de aanstelling van van Ass daar was iedereen anderhalf jaar geleden het volkomen mee eens, en Johan Cruijff heeft ook geen trainerscursus gedaan maar zijn papieren gekregen, nou wil ik beide niet met elkaar vergelijken maar het is natuurlijk onzin om te zeggen dat iemand zonder een trainingspapiertje minder kan coachen dan iemand met zo, n papiertje.

Reactie op 14 January 2012 om 21:15 uur.

Louis Cruyff

@ van oostduin.
Mooie schijnbeweging om zijn zoon nu even idd niet te selecteren. Seve doet even een stap op de plaats vertelde paul al, dat jochie kan zijn rust goed gebruiken en sluit straks weer lekker uitgerust aan, over zand in de ogen strooien gesproken !!! gaat 100 procent mee naar de spelen.. gaat wel even het verschil maken tegen duitsland in de verlenging in plaats van brouwer of de nooijer. Staat overigens buiten kijf dat hij een prima speler is. Van der linden leuke speler voor in de overangsklasse… En ik ben blij dat we die nu wel even kunnen gebruiken met zijn fysiek want inderdaad Australie en Duitsland spelen we niet vaker tegen.. of begrijp ik je zin soms verkeerd?
Dan even iets anders.. van der horst by far de beste speler die nu over blijft in deze selectie.. speelt als centrale verdediger maar vooral omdat hij de beste opbouwer van de wereld is. Niet omdat hij de beste verdediger is de . ik mag hopen dat balkesteijn niet weer iets overkomt anders staat die daar met jolie en dan kan je doen wat je wilt maar dat is dan sowieso een verloren zaak.

Reactie op 15 January 2012 om 00:52 uur.

martijn

@louis cruyff, Jolie staat daar sowieso dus dat is niet nu opeens anders.

Reactie op 15 January 2012 om 06:52 uur.

maktub

@Louis Cruyff: Van der Linden was een heel belangrijke factor in het winnen van de EHL door HGC, het zou me niet verbazen als hij zich heel snel tot een van de peilers van het Ned. XI ontwikkelt.

Reactie op 16 January 2012 om 00:47 uur.

TTT

@Louis Cruyff Ga eens bij HGC H1 kijken en zie hoe Seve NIET het verschil maakt. Hij mag dan een talent zijn, zelfs op zijn beste dag is hij echter een fractie wat Teun om zijn slechtste dag laat zien.

HGC staat een na laatste, presteert zeer teleurstellend en toch worden Van der Linden en Van Ass geselecteerd. Waarom? Alleen vanwege de banden die de bondscoach met HGC heeft..

@ aktub HGC heeft vorig jaar met enorme mazzel de EHL gewonnen (loting) en was zeker niet het beste team dat deelnam.

Reactie op 17 January 2012 om 09:13 uur.

bbb

TTT, dat is natuurlijk een non argument omdat hgc 11e staat zouden er geen 2 spelers geselecteerd kunnen worden?
slaat natuurlijk echt nergens op.

Reactie op 17 January 2012 om 15:21 uur.

maktub

@Louis Cruyff: maar Van der Linden behoorde wel tot een van de beste spelers van de EHL!

Reactie op 18 January 2012 om 13:49 uur.

PHe

Hoewel we inmiddels al weer wat verder in de tijd zijn, ben ik nog niet van de verbazing bekomen. Als ik alle reacties op me in laat werken, wordt nergens gezegd dat de bondscoach zo’n beslissing niet mág nemen. Nee, degenen die kritiek leveren doen dat over de wijze waarop, en het moment waarop. Daar sluit ik me bij aan. Geen dooddoeners over “topsport is hard”(says who?). Juist aan die harde top, behoor je omgangsvormen in acht te nemen. Je laat niet iemand per experiment aanvoerder worden, om dezelfde persoon een paar weken later keihard te laten vallen. Je neemt niet per algemene personferentie afscheid van een speler als De Nooijer. Na 2 gesprekken. Inderdaad, half jaar te vroeg of anderhalf te laat. We zullen het nooit weten. Wat we wel weten is dat De Nooijer dit niet zo verdient. Dat is meer een morele (bestuurlijke) kwestie. En het is bedroevend te constateren dat de KNHB niet verder komt dan “er is een tijd van komen en van gaan”. Een genante en beschamende uitspraak. Dabn heb je niet begrepen waar de schoen wringt.
Helaas is dit niet de enige discussie waar de hockeywereld zich (buiten het veld) niet van zijn beste kant laat zien.

Reactie op 19 January 2012 om 15:07 uur.

Reactie plaatsen op 17 May 2012 om 14:01