‘Hockeymannen Den Bosch laatste na puntenaftrek’

Thu 20 October 2011 09:24 | 49 Reacties

De KNHB heeft de hockeymannen van Den Bosch drie punten in mindering gegeven door het ontbreken van de juiste papieren voor keeper Jacques le Roux, dat laat het Brabants Dagblad weten. De Bossche hoofdklasser gaat van vijf naar twee punten en staat nu laatste. Oranje Zwart stijgt daardoor één plaats.

De Zuid-Afrikaanse keeper werd deze zomer als laatste aan de selectie toegevoegd. Zijn tewerkstellingsvergunning en verblijfsvergunning waren begin september al bij de club binnen en in orde, maar kwamen nooit aan op het kantoor van de KNHB. Daardoor was Le Roux niet speelgerechtigd in het enige duel dat hij tot dusver voor Den Bosch keepte, uit bij Bloemendaal (7-3 verlies).

De Brabantse club vindt de straf buitenproportioneel en gaat daartegen in beroep. Volgens de club is er sprake van een misverstand en geen opzet.

Reacties

Voor een profiel plaatje ga naar http://nl.gravatar.com/

AH

ja die keeper heeft al lekker veel punten gepakt

Reactie op 20 October 2011 om 09:33 uur.

maud

Wat een beleid, lang leve de bestuurders van HCDB.

Reactie op 20 October 2011 om 09:40 uur.

louis

Een beetje zware straf zeg!
Maar hadden ze niet gewoon die papieren kunnen scannen en desnoods per email naar de knhb kunnen sturen?
En het gaat hier om een wedstrijd!

Reactie op 20 October 2011 om 09:47 uur.

nils

@louis, natuurlijk is het geen zware straf zijn regels waar iedere club mee te maken heeft.En voor Den bosch inderdaad maar gelukkig dat hij maar 1 wedstrijd stond te keepen, want wie weet hadden ze dan nu al op min zoveel gestaan.

Reactie op 20 October 2011 om 09:52 uur.

Robbie

KNHB had ook HCDB kunnen informeren dat de papieren nog niet binnen zijn! En wie weet zijn ze wel verstuurd maar “ergens”kwijt geraakt? Of heeft HCDB de papieren nooit opgestuurd? En 3 punten in mindering flauw , ze hadden die wedstrijd al verloren met 7-3 kan de KNHB geen geld boete geven?
Hoe zit het met de spelers lijsten dan? Je weet dan toch ook als KNHB dat deze speler niet speelgerechtigd is en informeer je scheidsrechters die het wedstrijd formulier voor de wedstrijd krijgen dan ook , waarom is dit niet gebeurd? Ik vind dit ook een fout van de KNHB

Reactie op 20 October 2011 om 09:58 uur.

Lotte D.

Naar mijn mening is het tevens volledig terecht dat HCDB in mindering wordt gebracht op haar puntenaantal. Volgens de Awb 1:3 lid 2, hockeybestuurswet, is het namelijk strafbaar voor een club om een speler ongeregistreerd bij de KNHB een wedstrijd te laten spelen. Ik citeer: “Bij een onrechtmatige inzet van een spelerskracht dient de club in puntenmindering te worden gebracht”. Desalniettemin wens ik HCDB succes met het verdere seizoen en hoop ik dat de verloren gemaakte punten snel worden teruggewonnen.

Reactie op 20 October 2011 om 10:07 uur.

els

@robiie, wat een onzin schrijf je. volkomen terecht nartuurlijk deze straf als je je zaken niet op orde hebt en dat is natuurlijk geen zaak van de KNHB.

Reactie op 20 October 2011 om 10:13 uur.

Robbie

@els ,waarom is dit onzin, je kan als KNHB ook even de zaken in de gaten houden en een kattebelletje geven aan de club of zie ik dat verkeerd. En waar zijn de verplichtte spelerslijsten voor? Iemand in Nieuwegein krijgt deze onder ogen en moet ze controleren en had aan de bel moeten trekken bij HCDB. Als de club dit daadwerkelijk vergeten op te sturen heeft de KNHB gelijk en jij hebt gelijk als het midden in het seizoen gebeurd en zie jij in het artikel staan dat HCDB het niet opgestuurd heeft? Ik niet! En ja de straf maat hoort bij Awb 1:3 lid 2,en hoort ook zo uitgevoerd te worden helemaal mee eens!
En Els mijn naam is Robbie en geen robiie!

Reactie op 20 October 2011 om 10:29 uur.

els

@robbie, mijn grote excuses voor het verkeerd intoetsen van je naam. Lijsten worden gecontroleerd en daarop hoor je als club of spelers wel of niet mogen spelen.en ja als je dan spelers gaat opstellen die nog niet mogen spelen loop je als club natuurlijk een risico van 3 punten in mindering.

Reactie op 20 October 2011 om 10:56 uur.

Robbie

@Els van mijn naam is je vergeven :) Ik lees echter op hockey.nl dat de bond (nog) geen toestemming had verleend om de keeper te laten spelen. Volgens Hockey.nl : De bond had de club op dat (toen hij speelde tegen Bloemendaal) moment nog geen toestemming gegeven om de Zuid-Afrikaan te laten spelen. Dan is het wel dom van HCDB om hem op te stellen en terecht dat de KNHB deze maatregel heeft opgelegd.

Reactie op 20 October 2011 om 11:04 uur.

Adam

Ach ja, ik zie het gewoon als Brabanders pesten. Als dit een of andere suffe club uit t westen was geweest hadden ze er niks gedaan!

Reactie op 20 October 2011 om 11:07 uur.

bas

@adam, wat een oliedomme reactie.

Reactie op 20 October 2011 om 11:15 uur.

Rob Jan

Ik kan mij nog herinneren dat de heren van Oranje Zwart vorig jaar tegen HGC een speler hebben opgesteld die niet op het wedstrijdformulier stond!!!

Ik citeer uit een bericht van HKH.nl van 15-11-2010:
De assistent-trainer van HGC (Carlo Daniels) ontdekte dat de naam van OZ’er Simon Gougnard niet vermeld stond, terwijl de Belgische international wel degelijk speelde.
Uiteindelijk is dit door de bond, in naam van mevr M. Fleuren met een administratieve boete afgedaan, dat was ook meer dan terecht!! Het zou in deze, de bond sieren dezelfde regels toe te passen. Drie punten aftrek is dus een onterecht zware straf! Als HCDB de papier op orden heeft en de bond blijkbaar niet mag je de club terecht op de vingers tikken, doe dit dan in overleg, hou dit buiten de media dan hoef je je als bond later ook niet weer opnieuw in die zelfde media te verdedigen waarom er uiteindelijk toch een boete is gegeven.

Reactie op 20 October 2011 om 11:30 uur.

joop

@robert jan, er zit natuurlijk een wereld van verschil tussen het feit dat iemand speelgerechtigd is en niet op het wedstrijdformulier staat of iemand die niet speelgerechtigd is en wel op het wedstrijdformulier staat, is dus appels met peren vergelijken. dus een volkomen terechte straf voor den bosch.

Reactie op 20 October 2011 om 11:40 uur.

tijs

@robertjan, domme reactie heeft niets met elkaar te maken. lees de laatste reactie van Robbie deze speler was mocht helemaal niet spelen van de bond en is door DenBosch wel opgesteld, is dus oliedom van Denbosch en terecht dat je volgens de regels gestraft word met 3 punten in mindering.

Reactie op 20 October 2011 om 11:42 uur.

Rob

Gougnard was speelgerechtigd en dit keepertje niet. Geen goede vergelijking dus! Gewoon drie punten in mindering en niet zeuren! Amateuristisch gedrag moeten we afstraffen als we een professionele sport willen zijn.

Reactie op 20 October 2011 om 11:45 uur.

Peter

Misschien reden te meer om wat meer terughoudendheid te zijn bij het verheffen van je team tot een soort internationale duiventil.

Reactie op 20 October 2011 om 11:46 uur.

john

@peter, als ze dan nog wat brengen prima, maar deze jongen is nu al een legende, de eerste buitenlander die zijn club -3 punten bezorgt, geniaal.

Reactie op 20 October 2011 om 11:49 uur.

Martin M

Kan niet anders dan dat de beslissing om le Roux op te stellen in het café is genomen.

Reactie op 20 October 2011 om 12:09 uur.

EB

Als OZ fan ben ik blij dat het weer wat gezelliger wordt daar onderaan het klassement, want zo helemaal alleen laatste staan is ook maar niets ;-)
Maar net als vorig seizoen, in het geval van Gougnard die tegen HGC speelde maar niet op het wedstrijdblad stond, vind ik dat je een andministratieve fout moet bestraffen met een administratieve boete… en dus niet met een sportieve boete. Als het duidelijk aantoonbaar is dat er geen “bedrog” in het spel is en er geen fout op het veld was vind ik niet dat je moet straffen met puntenaftrek. Geef een financiële boete hiervoor en hou die puntenaftrek voor zware fouten waar duidelijk bedrog in het spel is, niet voor zo’n eenvoudige administratieve vergissing.

Reactie op 20 October 2011 om 12:12 uur.

wouter van t hart

grappig dit! zeker nadat laren dit seizoen tegen kampong vergeten was eli matheson op het wedstrijd formulier te zetten.. vervolgens wordt dit natuurlijk in de doofpot gestopt omdat een bepaalde coach hier een stokje voor steekt.. als de bond consequent is gaan ze hier ook alsnog even achter aan.

groet

Reactie op 20 October 2011 om 13:03 uur.

els

@wouter, snapje het echt niet het verschil tussen speelgerechtigd zijn en niet speelgerichtigd zijn. is appels met peren vergelijken.Le roux mocht nooit spelen van de bond en word dan toch opgesteld, ja dat is gewoon oliedom.

Reactie op 20 October 2011 om 13:10 uur.

hans

Wouter, snapt het weer niet, reageer dan niet als je niet weet waar het overgaat.

Reactie op 20 October 2011 om 13:11 uur.

Peter

De keeperssoap krijgt nog een staartje..
Daarnaast vind ik de straf ook te hard. De wedstrijd waar le roux in speelde werd met 7-3 verloren, waaruit blijkt dat Le roux geen toegevoegde waarde had en daarmee vind ik de straf te hard. Al is dit natuurlijk weer een enorme blunder van HCDB dan echt onprofessioneel om gaat met de herenteam!

Reactie op 20 October 2011 om 14:15 uur.

Van Oostduin

Zou Den Bosch ook zo’n fout hebben gemaakt met het damesteam? Kan ik mij niet voorstellen. M.a.w.: een verschil in professionaliteit binnen 1 club. Tijd voor wat interne maatregelen, dunkt me.

Reactie op 20 October 2011 om 14:26 uur.

pieter

Le Roux Legend.

Reactie op 20 October 2011 om 14:30 uur.

mo

Als je tonnen aan sponsorgeld ontvangt, mag je er als sponsor toch op zn minst vanuitgaan dat een club zn zaken op orde heeft. Lijkt hier niet het geval, dus in mijn ogen een terechte straf. Vooraf waarschuwen van de knhb lijkt me totaal overbodig. Stel: je gaat bloemendaal toch ook niet waarschuwen dat dwyer niet op het formulier mag staan als je weet dat hij weer een keer meetraint? Den bosch heeft een keeper van buitenaf gehaald, zonder toegevoegde waarde, dan moet je wel je papierwerk op orde hebben. Als je daar als club niet mee om kan gaan, moet je het gewoon niet doen.

Reactie op 20 October 2011 om 14:46 uur.

Marloes

Pff, lastige kwestie.
Ik denk dat de grootste vraag is of mee moet tellen hoe goed een speler is. Ofwel; zou het bijvoorbeeld een ander geval zijn geweest als de wedstrijd gewonnen was met 2-1 en Le Roux had een strafbal in de laatste minuut tegengehouden?

Wat mij betreft moet de bond 1 duidelijke lijn aangeven en is punten in mindering brengen dus een logisch gevolg van een fout bij Den Bosch. Ik denk dat de bond zich erg ongeloofwaardig maakt als zij dit met een administratieve boete afdoen “omdat de wedstrijd ook al verloren is en Le Roux dus geen directe meerwaarde had”. Ik mag hopen dat de KNHB niet iedere keer als dit gebeurt (laten we hopen niet meer!) moet gaan uitzoeken hoe groot de invloed van desbetreffende speler/speelster op de wedstrijd is geweest?

Ik vind Den Bosch zelf een mooie club en hoop ontzettend dat de heren zich in de Hoofdklasse handhaven, maar op dit moment moet de KNHB een duidelijk punt maken en is dit een domme fout van Den Bosch (tenzij natuurlijk bewezen kan worden dat de fout niet bij DB ligt maar dat documenten zijn kwijtgeraakt bij de bond oid, maar dat terzijde)

Reactie op 20 October 2011 om 16:53 uur.

KNVB

Reactie op 20 October 2011 om 17:02 uur.

Robbie

wel raar dat de KNHB op 10 september 2011 de spelers lijsten publiceert waar Le Roux gewoon opstaat? zie http://www.hockey.nl/19172/knhb-publiceert-spelerslijsten-rabo-hoofdklasse

Reactie op 20 October 2011 om 17:14 uur.

Robbie

Reactie op 20 October 2011 om 17:23 uur.

Yankee

Puur vanuit de redelijkheid wordt Den Bosch onevenredig zwaar getroffen. Echter, als met een argument als “verouderde regelgeving” de gemaakte fout alsnog zonder de consequentie blijft die de regels voorschrijven (t.w.: 3 punten in mindering) dan zullen vele clubs die eerder geconfronteerd zijn met “regels zijn regels” er nog weinig van begrijpen.

Reactie op 20 October 2011 om 17:35 uur.

Timo

Jacques Le Roux kost Den Bosch een hoop geld en ook nog een hoop punten, want voor Den Bosch kunnen deze punten nog weleens heel belangrijk worden.

Reactie op 20 October 2011 om 17:43 uur.

Rick

@yankee,puur vanuit de redelijkheid van regels word Denbosch op de juiste manier gestraft.

Reactie op 20 October 2011 om 17:50 uur.

Els

@Robbie, je mag iedereen op een spelersl ijst zetten maar voodat je dan mee mag doen moeten wel werkvergunning ed geregeld zijn. Publiceren van een spelerslijst zegt dus niks over andere vergunningen.

Reactie op 20 October 2011 om 17:53 uur.

Cafeteam

Volgens mij werd Reinot Wolff nog niet zo lang geleden een beetje door het slijk gehaald omdat hij er in Den Bosch vorig jaar een cafe-ploeg op nahield….. Volgens mij heeft hij zich met een niet al te beste ploeg keurig in de Hoofdklasse staande gehouden.
In ieder geval handelde hij niet zo onprofessioneel als de huidige technische staf in samenwerking met het bestuur. Een pas op de plaats van Siegfried over de gang van zaken vorig seizoen zou dus terecht zijn, eerst maar eens zorgen dat je zelf de zaken dit jaar ECHT op orde hebt voor je begint te oordelen over mensen uit het verleden.

Reactie op 20 October 2011 om 17:59 uur.

julien

De puntenaftrek staat niet in verhouding tot de overtreding, redelijkheid en billijkheid zijn hier in Holland een groot goed… De KNHB is dan ook buitenproportioneel aan het straffen, ik zou zeggen (ook al ben ik absoluut geen Den Bosch fan) teruggeven die 3 punten en een kleine boete voor de administratieve omissie….

Reactie op 20 October 2011 om 19:02 uur.

Pils

Volkomen terechte straf dit.

Reactie op 20 October 2011 om 19:04 uur.

JW

Vooropgesteld dat dit zeer vervelend is voor DB. Maar Iedere club die met buitenlanders werkt, weet dat je een officiële toestemmingsbrief mbt de speelgerechtigdheid de KNHB van een buitenlandse speler nodig hebt! En voordat je die krijgt moet je aan heel wat voorwaarden voldoen: verblijfsvergunning, werkvergunning, registratie contract en ze moeten ook nog officieel staan ingeschreven bij de club en de bond! Voor een competitie/bond/club die professionalisering nastreeft, maar met veelal vrijwilligers werkt, is dit een grote uitdaging om dit allemaal tijdig op orde te krijgen. Nu is het de bond die eindelijk een keer professioneel optreedt en is Den Bosch het kind van de rekening. Vervelend, maar de bond kan geen precedenten blijven scheppen! Ben overigens wel benieuwd wie dit opgemerkt heeft…. Bij deze uitslag had toch niemand vraagtekens hoeven zetten… Kop op Den Bosch en zorgen dat je OZ onder je houdt deze competitie! Scheelt ons ook weer wat kilometers rijden!

Reactie op 20 October 2011 om 19:45 uur.

Brabander

Mooie titel, maar OZ staat toch echt nog laatste, aangezien het aantal gewonnen wedstrijden als eerste telt bij gelijk aantal punten…

Reactie op 20 October 2011 om 23:47 uur.

Theo

@Brabander, je bent er misschien een tijdje uit geweest maar een overwinning geeft je 3pt en beide clubs hebben 2pt dus beiden hebben dan dus 0 overwinningen. En het doelsaldo van OZ is beter en daardoor staat DenBosch dus laatste, het is allemaal niet zo lastig.

Reactie op 21 October 2011 om 07:01 uur.

theo-is-dom@home.nl

Reactie op 21 October 2011 om 09:39 uur.

Theo-is-kei-dom

@dommetheo, jij kan misschien beter een brilletje kopen want je kan op de standenmotor gewoon zien dat de winstpartij blijft staan, ookal worden de 3 punten afgetrokken..
Er staat toch niet dat ze een gewonnen wedstrijd veranderen in een verloren wedstrijd.
Er staat PUNTENAFTREK
ik verwijs je graag door naar de standenmotor van de knhb..

Reactie op 21 October 2011 om 12:07 uur.

sophie

Sterke teksten van hele stoere boys, goed zo jongens lekker anoniem reageren heel erg sterk het zal wel jullie leeftijd zijn.

Reactie op 21 October 2011 om 16:06 uur.

Fleur

3 punten is veel te zwaar, 1 punt was terechter geweest. De fout zit hier niet alleen bij HCDB maar ook bij de KNHB, erg flauw dat zij niet eerder aan de bel getrokken hebben

Reactie op 22 October 2011 om 11:36 uur.

q

@fleur, er is maar 1 partij fout Denbosch. dus straf volkomen terecht.

Reactie op 22 October 2011 om 13:28 uur.

…..

@ q hoe weet jij dat, er staat nou niet echt veel info over dat of db t niet heeft opgestuurd of dat de knhb t is kwijt geraakt en nu db de schuld geeft! je kan dat niet concluderen dus kan je ook niet zeggen dat maar 1 partij (DB) is die de schuldige is

Reactie op 22 October 2011 om 15:12 uur.

q

lees de reactie van robbie, via hockey.nl de man was niet speelgerechtigd en wie stelt hem dan op de bond of meneer Aikman?

Reactie op 22 October 2011 om 16:20 uur.

hokkie

DB heeft niets ingestuurd.
De knhb heeft alle clubs laten weten welke spelers mogen spelen.
De knhb kan niet ruiken dat hij op die zondag ineens mee ging doen.

Reactie op 23 October 2011 om 10:20 uur.

Reactie plaatsen op 17 May 2012 om 15:33