ADO Den Haag wil profiteren van WK

Voor het WK Hockey van 31 mei tot 15 juni is het Kyocera Stadion van voetbalclub ADO Den Haag omgetoverd tot een ware hockeytempel. ADO Den Haag directeur Piet Jansen vertelt in het AD/Haagsche Courant welke voordelen dat heeft voor de voetbalclub zelf.

ADO Den Haag kende dit seizoen een grasdrama. Doordat de ploeg over zou gaan op kunstgras, werd met het WK Hockey op komst vorige zomer alvast de ondergrond gelegd. Daarover kwam de natuurmat, zodat de ADO mannen dit seizoen gewoon op een normale mat konden spelen. Dit liep uit op een fiasco, toen het veld de eerste regenbuien van het jaar niet aan bleek te kunnen. Er werd besloten direct over te gaan op kunstgras. “Gelukkig is het allemaal goed gekomen,” vertelt Jansen. “Die onderlaag moest er zo wel in, anders zouden wij bij een mogelijke nacompetitie niet in het eigen stadion kunnen spelen. Opties om bij Sparta of Emmen te spelen gingen er bij ons niet in.”

ADO ontliep de nacompetitie. Nu waren er alleen nog sponsorbelangen waar rekening mee moest worden gehouden. De Kyocera-letters op het stadion moesten weg en ook de groen-gele kleuren die het stadion kenmerken zouden moeten verdwijnen. “Kyocera is ook de sponser van het toernooi geworden, dus het eerste probleem is opgelost,” zegt Jansen. “Alleen de groen-gele kleure komen overeen met ABN Amro en laat Rabobank nou net de sponsor zijn van het WK.” De trappen in het hoofdgebouw worden grijs gemaakt, in plaats van het huidige groen-geel. Het WK Hockey-logo komt over het ADO-logo te hangen.

Toch wil ADO zich ook laten zien tijdens het toernooi. “Er komen tijdens zo’n toernooi veel bedrijven over de vloer,” zegt Jansen. “Mensen krijgen een indruk van het stadion en dat is belangrijk voor onze hospitality, waar het stadion buiten de speeldagen ook goed voor is. Het stadion moet in de smaak vallen. Binnen bedrijven vindt je altijd sportliefhebbers, zowel van voetbal als hockey. Daarnaast is ADO een club van de hele regio.”

Reageer