Hockey is Simpel: voorzitter Diederik Chevalier over de transparantie van HC Rotterdam

Diederik Chevalier

Anderhalf jaar geleden werd Diederik Chevalier aangesteld als voorzitter van HC Rotterdam. Zijn benoeming was een weldoordachte keuze die leidde tot een frisse wind binnen het bestuur. Chevalier runt een bureau gespecialiseerd in social media en besloot onder meer om de communicatiewijze van de club op de schop te gooien. Hoofdklassehockey.nl sprak met Chevalier over zijn beleidsvisie.

In de tijd van zijn aanstellen werd er door het bestuur voor gekozen om de functie van voorzitter op te splitsen in vicevoorzitter en voorzitter. Waar eerstgenoemde de verantwoording draagt voor alle interne zaken, fungeert voorzitter Diederik Chevalier als het gezicht van de club naar de buitenwereld toe. Ervaring als hockeybestuurder heeft hij niet, waarmee de aanstelling van Chevalier niet direct voor de hand lag. Toch is er heel bewust voor een nieuwe richting gekozen, een richting waarmee de club een signaal afgeeft vooruitstrevend te willen zijn. ‘Ik heb geen bestuurlijke ervaring binnen hockey, al was ik wel altijd actief bij de business club van HC Rotterdam. Daarnaast ken ik de club omdat ik mijn kinderen altijd heb gecoacht, terwijl ik zelf vroeger grappig genoeg hockeyde bij de buren. Het bestuur van Rotterdam heeft me benaderd omdat ik een bureau heb gespecialiseerd in social media en dat is toch een beetje van deze tijd.’ Een van de speerpunten die de communicatie-professional op de agenda plaatste was openheid van zaken en meer transparantie. ‘De club is namelijk van de leden en niet van het bestuur.’

Volledige transparantie

Het takenpakket van Chevalier verdeelt hij zelf onder in twee belangrijke thema’s. Het eerste thema draait om de vraag hoe je als club anno 2019 om hoort te gaat met je leden. Om in eigen vaktermen te blijven beschrijft hij iedereen die in wat voor vorm dan ook betrokken is bij de club als een ‘community’: ‘Mijn vak is natuurlijk online, maar bij HC Rotterdam hebben we echt te maken hebben met een fysieke community. Ik probeer er onder meer achter te komen hoe je in een tijd waarin alles vluchtig en snel is er toch nog voor kan zorgen dat onze leden betrokken blijven bij de club. We willen als HC Rotterdam graag op de juiste manier communiceren met onze leden en ze tegelijkertijd meer betrokken maken bij het reilen en zeilen van onze vereniging. Vandaag de dag is dat een enorme uitdaging. Een eerste grote stap binnen dit proces was de keuze voor volledige transparantie, dus openheid van zaken in alles wat we doen. Dit doen wij onder meer door informatieavonden te organiseren waar we bijvoorbeeld laten zien waar de inkomsten en uitgaven vandaan komen. Ook kijken we hier waar we nog extra hulp kunnen gebruiken door de dialoog aan te gaan met leden of ouders. Op dit vlak hebben we afgelopen jaar een enorme ommezwaai gemaakt. In de clubgeschiedenis is deze methode niet eerder geïntroduceerd en ik denk dat het voor veel andere hockeyclubs een onontdekte werkwijze is.’ Het tweede thema waar de voorzitter van Rotterdam zich mee bezigt behelst de vraag hoe je als vereniging bedrijven aan je club weet te verbinden in de vorm van sponsoring. Op dat laatste vlak heeft Chevalier een bijtijdse visie. ‘Tegenwoordig is het niet meer vanzelfsprekend dat je even een banner ophangt namens een sponsor en daarna je hand ophoudt. Die tijden zijn wel echt voorbij. Bedrijven hebben in deze tijd een hoger verwachtingspatroon. Zo verwachten ze in ruil voor een sponsordeal ook activaties, dus hoe ga je ervoor zorgen dat een merk zichtbaar wordt bij leden op een innovatieve manier, bijvoorbeeld door social media erbij te betrekken.’

Handen uit de mouwen

Diederik Chevalier is los van de nieuwe ingeslagen weg vooral ook trots op de jeugdopleiding van Rotterdam en de clubfilosofie die al van jongs af aan wordt overgedragen. Een denkwijze die volgens hem toch wel raakvlakken heeft met de Rotterdamse werkethiek. ‘Wat onze jeugdopleiding kenmerkt is dat we niet alleen selecteren op techniek, stick handling en snelheid. Natuurlijk zijn dit belangrijke aspecten, maar wij letten vooral ook heel erg op intrinsieke motivatie. En daar beginnen we al op jonge leeftijd mee. We vinden het bijvoorbeeld niet alleen belangrijk dat iemand kan hockeyen, maar misschien nog wel belangrijker dat kinderen inzet tonen. Dit noemen we ook wel eens de Rotterdamse aanpak, met hard werken kom je nou eenmaal het verst, geloven wij. Of je nou in de breedte speelt of in de top, Bij Rotterdam is het altijd belangrijk geweest om te excelleren op het gebied van motivatie.’  Deze Rotterdamse aanpak komt niet alleen tot uiting op het veld, ook daarbuiten komt dit steeds weer naar voren. Chevalier vindt zijn HC Rotterdam dan ook allesbehalve een hautaine club. ‘Het is voor mij echt een club waar iedereen bereid is om voor elkaar door het vuur te gaan. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de organisatie van de Pro League-wedstrijden die hier half april werden afgewerkt is het geweldig om te zien hoe snel alles in goede banen werd geleid. Maar liefst 150 vrijwilligers staken de handen uit de mouwen en binnen twee dagen hosten we een evenement voor 5000 man en volgend jaar voor 8000 man.’

De weg omhoog

Wie kijkt naar de recente prestaties van de jeugd van Rotterdam, kan niet anders concluderen dan dat Chevalier met recht trots kan zijn op de jeugdopleiding van zijn club. Afgelopen seizoen werden zowel de A1 bij de meisjes als bij de jongens landskampioen, een zeldzaam goede prestatie. De volgende logische stap voor Rotterdam op weg naar de top is het behouden van talent. ‘Voor nu is het zaak om ervoor te zorgen dat jonge talenten willen blijven omdat wij ze kansen bieden op het hoogste niveau. Zo is het heel leuk om te zien dat de laatste wedstrijden een 16-jarig talent gewoon minuten maakt in de Hoofdklasse. Of neem een Justin Blok, die onlangs op 18-jarige leeftijd werd opgeroepen voor Oranje. Het is geweldig om daaraan bij te dragen.’ Rotterdam wil ook de komende jaren structureel meedoen in de top. Daarbij mikt Diederik Chevalier op de jeugd aangevuld met ervaren spelers. ‘Natuurlijk is Bloemendaal altijd de absolute top geweest en is het een club met een rijke historie. Rotterdam HC is wat dat betreft een veel ‘nieuwere’ club en dat merk je wel. Andere clubs kijken toch altijd naar ons en vragen zich dan af of we blijvers zijn en structureel meedoen om de prijzen. Dit jaar zie je bijvoorbeeld dat we lang goed hebben meegedaan en de plekken 1 tot en met 7 erg dicht bij elkaar liggen. Het is absoluut ons doel om ieder jaar de play-offs halen en ik denk dat de gevestigde orde inmiddels wel gezien heeft dat Rotterdam een club is om rekening mee te houden.’ Waar de herenafdeling van Rotterdam er inmiddels bij hoort, hebben de dames het sinds een aantal jaren een stuk lastiger en is de Hoofdklasse voorlopig een utopie. Hoort een grote club als Rotterdam dan niet met beide afdelingen te opereren op het hoogste niveau? Volgens Chevalier is ook dat het doel, maar willen ze dat doel wel op een verantwoorde wijze te behalen. ‘Het is ooit een keuze geweest om echt in te zetten op de heren, al ver voor mijn tijd. Door deze keuze zijn de heren gepromoveerd en zelfs een keer kampioen geworden, maar het is wel zo dat de dames daar een beetje de dupe van zijn geworden. Toch vinden wij als club dat het moet kunnen om met beide teams uit te komen in de Hoofdklasse. Het begint allemaal met een visie en daar zijn we nu volop mee bezig. We willen als we er dan voor gaan dit wel op een duurzame en structurele manier doen. In de jeugd loopt in ieder geval genoeg talent rond, er zitten echt een paar toplichtingen aan te komen. Maar hoe kunnen we ervoor zorgen dat die talentvolle meiden ook daadwerkelijk bij Rotterdam blijven? Daar moeten we wat op verzinnen. Voor nu blijven we vooral doen waar we in geloven en dat is inzetten op onze jeugd.’ Over enkele jaren valt te bezien of het harde werk – een schijnbaar Rotterdams handelsmerk – geloond heeft. Aan het vertrouwen van Diederik Chevalier zal het in ieder geval niet liggen.

Reacties

Je eigen afbeelding bij je commentaar? Ga naar: nl.gravatar.com

koos

lol, het klinkt allemaal heel aardig, maar in praktijk komt hier heel weinig van terecht. Clubfilosofie?? lachen man!

Je kunt niet meer reageren op dit bericht.